Programma van de 4e Dag van de Publieke Dienstverlening 2025
De vraag die centraal staat: wat is er nodig om de uitvoering, de politiek en het beleid nóg beter op elkaar aan te laten sluiten zodat de dienstverlening aan mensen en bedrijven verbetert? En hoe kan men hierin samen optrekken en elkaar inspireren dit blijvend te doen?
Veelzijdig programma
De dag staat in het teken van het verbeteren van de publieke dienstverlening en bestaat uit plenaire bijeenkomsten, interactieve deelsessies, workshops en doorbraakmomenten. Tijdens de Dag draait het om het delen van dilemma’s en waardevolle lessen en oplossingen, waarmee ieder morgen al aan de slag kan. Op deze pagina vind je het dagprogramma en een beschrijving van de deelsessies op deze dag.
Ga voor de algemene informatie naar de startpagina van de Dag van de Publieke Dienstverlening.
Dagprogramma 4 juni 2025
Tijd | Dagprogramma |
10:00 - 11:00 | Ontvangst en inloop |
11:00 - 12:30 | Plenair ochtendprogramma onder leiding van dagvoorzitter Minchenu Maduro |
12:30 - 13:30 |
Lunch en ontmoeting |
13:30 - 13:45 | Zaalwissel |
13:45 - 16:00 |
Doorlopende activiteiten parallel aan workshopronde 1 en 2
|
13:45 - 14:45 |
Ronde 1: Deelsessies |
14:45 - 15:00 | Zaalwissel |
15:00 - 16:00 |
Ronde 2: Deelsessie |
16:00 - 16:15 |
Zaalwissel |
16:15 - 16:30 |
Plenaire afsluiting onder leiding van dagvoorzitter Minchenu Maduro |
16:30 - 18:00 | Borrel & Bites |
Workshops Ronde 1
Ronde 1
Thema 1: Samen de doelgroep centraal stellen
- Voorkomen van discriminatie in publieke dienstverlening 1 – BZK / Gemeente Arnhem
- Ervaar de publieke dienstverlening door de ogen van de burger 1 - Onderzoekshuis / Gemeente Rotterdam / Burger
- Ervaar de dilemma’s van de menselijke maat in de migratieketen 1 - IenD / DTenV
- Voorbij je aannames: oplossingen die werken 1-2 – DPC / Muzu
Thema 2: Samen werken aan de digitale overheid
- Samen slimmer: een praktische oplossing om te komen tot betere dienstverlening door middel van een verantwoorde digitale assistent 1 – VNG / BZK
- EU wet- en regelgeving als kans: Hoe nieuwe EU-regels je dienstverlening transformeren en versterken? 1 – IBDS / BZK
- Samenwerken op ethisch verantwoord datagebruik: uitdagingen en oplossingen voor betere publieke dienstverlening 1-2 - IBDS
Thema 3: Samen nieuwe patronen creëren
- Samen in de wijk! Hulp bij toeslagen aan inwoners in de wijk. 1 – Dienst Toeslagen / MinFin
- Van wie is de weg? Samenwerken in het ruimtelijk domein1 – RWS / Provincie
- Vraagactivatie bij ondernemers in de regio: hoe kunnen we dit samen met publieke en private partijen verbeteren? 1 – EZ / KplusV
- Politiek en praktijk verbinden: mensgericht ontwerp als motor voor betere dienstverlening bij sociale incasso 1-2 – CRI / CJIB / TU Delft
Thema 4: Samenwerken aan uitvoerbaar beleid
- Met het Beleidskompas naar effectief beleid: speel het slim 1 – JenV / AenM / DJI
- Uitvoeringsvraagstukken en advisering door de Raad van State – 1 / RvS
- Samen vereenvoudigen: hoe signalen uit de uitvoering bijdragen aan betere wetten en publieke dienstverlening 1-2 – CIZ / SZW / SvB
Workshops Ronde 2
Ronde 2
Thema 1: Samen de doelgroep centraal stellen
- Transformatie naar een mens(klant)gerichte overheid 2 – RvO / KvK / PD
- Ervaar hoe je kunt werken aan informatievoorziening die aansluit bij de leefwereld van mensen 2 – AZ / DPC / Ruigrok onderzoek en advies
- Samen werken aan participatie – de weerbarstige praktijk 2 – VNG / Gemeente Den Bosch / Bewonersinitiatief
- Voorbij je aannames: oplossingen die werken 1-2 – DPC / Muzus
Thema 2: Samen werken aan de digitale overheid
- Ontdek de kansen van Europese Digitale Identiteit (EDI)-wallets voor jouw organisatie 2 – Gemeente Nijmegen / Gemeente Amsterdam / BZK
- AI voor ondernemers: Wetwijzer Bedrijven biedt inzicht in complexe wet- en regelgeving 2 – KOOP / KvK / RvO
- Samenwerken op ethisch verantwoord datagebruik: uitdagingen en oplossingen voor betere publieke dienstverlening 1-2 - IBDS
Thema 3: Samen nieuwe patronen creëren
- Samen met UWV en gemeenten Wajongers uit de schulden helpen 2 – CAK / UWV
- Politiek en praktijk verbinden: mensgericht ontwerp als motor voor betere dienstverlening bij sociale incasso 1-2 – CRI / CJIB / TU Delft
Thema 4: Samenwerken aan uitvoerbaar beleid
- Op weg naar een rijk inzicht in productiviteit, kwaliteit en complexiteit 2 - AR / WaU
- Werksessie doenvermogen: samen werken aan doenlijk beleid en uitvoering 2 – RvO / JenV
- De uitvoeringstoets mag een vinkje zijn: van instrument naar relatie 2 – WaU / Algemene Rekenkamer
- Samen vereenvoudigen: hoe signalen uit de uitvoering bijdragen aan betere wetten en publieke dienstverlening 1-2 – CIZ / SZW / SvB
Omschrijving van de deelsessie per categorie Ronde 1
Ronde 1
Thema 1: Samen de doelgroep centraal stellen
Voorkomen van discriminatie in publieke dienstverlening
Jan-Luuk Hoff, projectleider discriminatietoets, Staatscommissie tegen Discriminatie en Racisme
Renee van Os, strategisch adviseur onderzoek & data, Gemeente Arnhem
In het verleden is al veel aandacht geweest voor het probleem van discriminatie in publieke dienstverlening. Succesvolle aanpakken om discriminatie te voorkomen missen alleen nog steeds.
Het tegengaan van discriminatie in de publieke dienstverlening ligt niet alleen bij de uitvoering maar vraagt om een constructieve samenwerking tussen beleid, politiek en uitvoering. Hiervoor is het belangrijk dat we open kunnen praten over discriminatie. De Staatscommissie heeft hiervoor de Discriminatietoets Publieke Dienstverlening ontwikkeld. In deze werksessie ga je met elkaar in gesprek over dilemma's rondom discriminatie in publieke dienstverlening. Je krijgt handvatten om aan de slag te gaan met de Discriminatietoets en tips over wat je nog meer kunt doen om discriminatie in de uitvoering te voorkomen. Daarnaast gaan we in op de vraag wat er nodig is van politiek en beleidsmakers om discriminatie in publieke dienstverlening te voorkomen.
Voor wie? Uitvoering, beleid, politiek (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Ervaar de publieke dienstverlening door de ogen van de burger
Nienke Pauw, rayoncoördinator, Gemeente Rotterdam
Ida Kersseboom & Sheline van der Meer, Het Onderzoekshuis
Interview met een burger
Wat als je de weg naar hulp, toeslagen of gemeentelijke ondersteuning niet weet en de dienstverlening jou ook niet verder helpt? Dat is wat veel mensen dagelijks ervaren. Hoe toegankelijk is de publieke dienstverlening écht voor iedereen? In deze interactieve werksessie stap je in de schoenen van een burger die niet digitaal vaardig is en moeite heeft met taal. Door middel van een ervaringsgerichte oefening laten we zien waar deze burger tegenaan loopt bij het aanvragen van hulp, toeslagen of gemeentelijke ondersteuning. Dit geeft inzicht in waar dingen misgaan – en wat het verschil kan maken. Je ondervindt zelf de drempels in het systeem en ontdekt hoe het anders kan. Je gaat naar huis met ideeën die helpen om samen met collega’s knelpunten vroeg te signaleren en verbeteringen in gang te zetten.
Voor wie? Uitvoering, beleid, politiek (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Ervaar de dilemma's van menselijke maat in de migratieketen
Rughea Shambo, adviseur, Dienst Terugkeer en Vertrek (DTenV)
Rieneke Boterenbrood, strategisch adviseur publieke dienstverlening, Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)
Ervaar dilemma’s van menselijke maat in de migratieketen. In deze werksessie krijg je inzicht in het soort dilemma’s waar de migratieketen mee te maken heeft en denk je aan de hand van een kaartspel na over de vraag ‘wat zou deze situatie beter maken?’. Er zijn geen foute antwoorden. We gaan met elkaar in gesprek over verschillende rollen en invalshoeken om de dilemma’s te benaderen. Met deelname aan deze sessie kun je bijdragen aan het verbeteren van de menselijke maat in de migratieketen. Je wordt gevraagd om ideeën, oplossingen en inspiratie te delen, die in het vervolg kunnen worden uitgewerkt en toegepast binnen de migratieketen. Daarnaast loop je zelf ook weg met creatieve ideeën en nieuwe invalshoeken om toe te passen binnen je eigen werkgebied, dan wel privé.
Voor wie? Uitvoering, beleid, politiek, burgers, ondernemers (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Voorbij je aannames: oplossingen die werken
Marit Groeneveld, onderzoeksadviseur, Dienst Publiek en Communicatie (DPC)
Emmy van Thiel – de Nooy, hoofd Muzus Academy, Muzus
Kom uit je bubbel en ga samen aan de slag! Het verbeteren van publieke dienstverlening valt of staat bij het betrekken van de mensen om wie het gaat. Dat moet standaard onderdeel zijn van het ontwikkelen van oplossingen. Maar hoe pak je dit aan? In deze werksessie laten we zien op welke (laagdrempelige) manieren je je doelgroep goed kunt betrekken, waardoor je direct werkt aan oplossingen die passen. Je ervaart hoe je je als ambtenaar of politicus écht kunt openstellen voor een ander. En je leert verder te kijken dan de eerste indruk en gaat aan de slag met praktijkvoorbeelden die relevant zijn voor jouw werk, Je krijgt concrete handvatten mee die je vanaf morgen kunt toepassen om jouw oplossingen beter aan te laten sluiten bij de leefwereld van de mensen over wie het gaat.
Voor wie? Uitvoering, beleid (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Thema 2: Samen werken aan de digitale overheid
Samen slimmer: een praktische oplossing om te komen tot betere dienstverlening door middel van een verantwoorde digitale assistent
Patrick Krul, beleidscoördinator, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)
Jacco Brouwer, programmamanager, Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
AI is een belangrijke ontwikkeling waar zowel de politiek, uitvoering als beleid zicht over buigt. AI kan onder andere ondersteunen bij het snel vinden van gefragmenteerde en versnipperde overheidsinformatie en deze te combineren. Maar hoe doe je dat op een verantwoorde manier? Hoe zet je eenvoudig een verantwoorde digitale assistent (ook wel een chatbot of conversational agent genoemd) in om de dienstverlening te verbeteren? Het ministerie van BZK werkt aan het ontwikkelen van een raamwerk voor de inzet van digitale assistenten bij de overheid als dé oplossing om eenvoudig en verantwoord digitale assistenten in te zetten om de dienstverlening te verbeteren. In deze workshop wordt je meegenomen in deze praktische oplossing. Je krijgt informatie en inspiratie die je kunt integreren in je eigen organisatie en/of werk en kunt aansluiten bij deze oplossing.
Voor wie? Uitvoering, beleid, politiek (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
EU wet- en regelgeving als kans: Hoe nieuwe EU-regels je dienstverlening transformeren en versterken?
Xander van de Linden, Strategisch adviseur IBDS – EU Datanetwerk
Is het voor jouw organisatie lastig om grip te krijgen op de recente nieuwe Europese regelgeving rondom data en digitalisering? Of zie je juist mogelijkheden, maar weet je niet waar te beginnen?
Digitale dienstverlening biedt kansen om het makkelijker te maken voor gebruikers en overheden. En digitale dienstverlening stopt niet bij de Nederlandse grens. Om die reden komt er ook veel Europese wet- en regelgeving rond data en digitalisering op Nederlandse publieke dienstverleners af. In deze interactieve sessie gaan we samen verkennen wat deze ontwikkelingen betekenen voor jouw organisatie en welke kansen voor betere dienstverlening er zijn. Na een korte toelichting op de belangrijkste Europese wet- en regelgeving zoomen we gezamenlijk in op twee praktijkvoorbeelden. De sessie wordt afgesloten met een interactief panelgesprek met experts vanuit de gemeente, uitvoering, beleid en politiek. Je loopt de deur uit met meer inzicht in de impact van EU-regelgeving op de uitvoering.
Voor wie? Uitvoering, beleid, politiek (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Samenwerken op ethisch verantwoord datagebruik: uitdagingen en oplossingen voor betere publieke dienstverlening
Kees Verhoeven, interbestuurlijke datastrategie, Bureau Digitale Zaken
Goed en verantwoord datagebruik verbetert de publieke dienstverlening en helpt in de aanpak van maatschappelijke opgaven. Maar wat betekent 'goed' als publieke waarden, zoals veiligheid, privacy, rechtvaardigheid, duurzaamheid en gelijkheid, onder druk komen te staan of zelfs met elkaar in conflict raken? Veel ethische vraagstukken rondom data en technologie overstijgen de grenzen van individuele overheidsorganisaties en bestuurslagen. Om deze uitdagingen effectief aan te pakken, is interbestuurlijke samenwerking op digitale ethiek van essentieel belang. Daarom wil de Community of Practice op Digitale Ethiek overheidsorganisaties met elkaar verbinden om zo kennis, inzichten en ervaringen uit te wisselen. Aan de hand van een praktijkcasus word je in deze werksessie meegenomen in de relevantie van ethiek door het afwegen van een ethisch vraagstuk rond data en technologie, en hoe deze kennis gedeeld wordt over organisatiegrenzen heen. Praat mee over ethisch verantwoord datagebruik en sluit je aan bij de community!
Voor wie? Uitvoering, beleid, politiek (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Thema 3: Samen nieuwe patronen creëren
Samen in de wijk! Hulp bij toeslagen aan inwoners in de wijk
Maatschappelijke organisatie uit Oost-Nederland
Maatschappelijke organisatie uit Randstad/regio Den Haag
Hoe wordt er in jouw wijk samengewerkt? In samenwerking met Dienst Toeslagen bieden maatschappelijke dienstverleners hulp aan inwoners bij vragen over toeslagen. Door deze samenwerking vergroten we de kans dat meer mensen hun recht op toeslagen realiseren en doen we ons best om eventuele (hoge) terugvorderingen te voorkomen. Tijdens deze werksessie ga je op onderzoek uit hoe de samenwerking in de wijk werkt. Wat voor hulp is er in jouw omgeving beschikbaar en hoe vind je deze hulp en breng je dit over aan de mensen die deze hulp nodig hebben? We gaan in gesprek met verschillende maatschappelijke organisaties uit west en oost Nederland, die in diverse omgevingen hun werk doen. Je duikt in voorbeeldcasussen en gaat aan de slag met de zoektool, waarin alle hulplocaties en maatschappelijke partners zijn opgenomen. We ronden af door samen actiepunten te formuleren voor jezelf en voor Dienst Toeslagen.
Voor wie? Uitvoering, beleid, politiek, burgers (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Van wie is de weg? Samenwerken in het ruimtelijk domein
Minyou Rek, adviseur customer experience en service design ,Rijkswaterstaat (RWS)
Het ruimtelijk domein is in Nederland in beheer bij verschillende organisaties. Daardoor wordt onderhoud en incident management ook door verschillende organisatie opgepakt. Voor burgers is hier geen touw aan vast te knopen. Wegen lopen tenslotte drempelloos in elkaar over en zien er qua weginrichting hetzelfde uit. In deze werksessie nemen we je interactief mee in de verwarrende verdeling van weg. En laten we zien hoe Provincie en Rijkswaterstaat steeds beter samenwerken om burgers daar niet zo veel van te laten merken. Maar ook hoe we dat praktisch doen bij calamiteiten op de weg. Daarnaast doen we een beroep op je meedenkkracht, want er komen bij Rijkswaterstaat nog veel meer vragen binnen over terreinen en onderwerpen waar we niet over gaan.
Voor wie? Uitvoering, beleid, politiek, burgers, ondernemers (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Vraagactivatie bij ondernemers in de regio: hoe kunnen we dit samen met publieke en private partijen verbeteren?
Femke de Jong, programmamanager mkb-dienstverlening, Ministerie van Economische Zaken (EZ)
Floortje van Aken, regionale facilitator Actieagenda mkb-dienstverlening, KplusV
Huidige publieke dienstverlening sluit vaak niet goed aan op ondernemersbehoeften en is complex. Het dienstverleningslandschap is versnipperd waardoor ondernemers worden belemmert in het toekomstbestendig maken van hun bedrijf. Daarom is de Actieagenda mkb-dienstverlening opgericht, gericht op het stimuleren van organisatie-overstijgend denken. In deze werksessie verdiepen we ons in een voorbeeld uit Zwolle, waarin lokale en regionale teams samenwerken om organisatie-overstijgend denken te stimuleren. Dit organisatie-overstijgend denken draagt bij aan het gezamenlijke belang om ondernemers beter te bereiken en ondersteunen, zowel publiek als privaat. Door Zwolle als casestudy te gebruiken in deze werksessie gaan we dieper in hoe een scharnierfunctie tussen private en publieke partijen in een regio vormgegeven kan worden. Je kunt je eigen best practices delen en leert door de ervaring van anderen meer over hoe je zelf organisatie-overstijgend denken kunt toepassen en hoe je structuur kan aanbrengen in een Rijk-Regio samenwerking, ondanks tegenstrijdige belangen.
Voor wie? Uitvoering, beleid, ondernemers (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Politiek en praktijk verbinden: mensgericht ontwerp als motor voor betere dienstverlening bij sociale incasso
Maike Klip Veltman, onderzoeker, Technische Universiteit Delft
Sianne van Rhee, programmamanager clustering Rijksincasso, Centraal Justitieel Incassobureau (CJI)
Overheidsdiensten maken die goed zijn voor mensen, dat vraagt om samenwerking tussen publieke dienstverleners, beleidsmakers en de politiek. Het programma Clustering Rijksincasso (CRI) richt zich op het gezamenlijk ontwerpen van diensten waarmee de overheid op sociale en uniforme manier schulden bij burgers int. Onderzoeker Maike Klip van de TU Delft volgt dit traject sinds 2022. In deze samenwerking met de wetenschap wordt de werkwijze van CRI kritisch geëvalueerd, met als doel bredere lessen te trekken voor sociale dienstverlening in Nederland. Tijdens de sessie reflecteren we gezamenlijk op de eerste resultaten en toetsen we deze aan de hand van jouw eigen ervaringen*. Een van de belangrijkste lessen is dat dienstverleners de politieke besluitvorming kunnen ondersteunen door prototypes te ontwikkelen en maatschappelijke businesscases voor te bereiden. Dit vereist echter een andere manier van werken van alle betrokkenen. Wat betekent dit voor jou en jouw rol? Praat hierover mee in de interactieve workshop.
*Onderdeel van deze werksessie is het toetsen van de eerste resultaten van het onderzoek, zodat ze ook los van de context van CRI gevalideerd kunnen worden. De uitkomsten van deze sessie worden door Maike meegenomen in haar data-analyse. Als deelnemer word je geïnformeerd over de uitkomsten.
Voor wie? Uitvoering, beleid, politiek, burgers, ondernemers (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Thema 4: Samenwerken aan uitvoerbaar beleid
Met het Beleidskompas naar effectief beleid: speel Slim!
Ralph Kleuskens, programmamanager, ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) en Asiel en Migratie (AenM)
Marja Witteveen, senior beleidsadviseur, Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
De toekomst van de Rijksoverheid ligt in maken van effectief beleid. De opgaven die we oppakken kunnen niet autonoom worden aangepakt. We moeten het samen doen, maar hoe? Met het Beleidskompas worden maatschappelijke opgaven gezamenlijk aangepakt. Maar, hoe zorgen we dat het Beleidskompas een succesvolle aanpak kan zijn en niet het zoveelste instrument? Tijdens deze workshop gaan we in groepen uiteen en aan de slag met stellingen over de bedoeling, werking, en ervaringen van het Beleidskompas. In een spelvorm praten we samen over eigen ervaringen, behoeften en dilemma’s Door deelname draag je bij aan de nadere uitwerking van het Beleidskompas en krijg je toepasbare inzichten voor je eigen beleidsontwikkelingstrajecten.
Voor wie? Uitvoering, beleid (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Uitvoeringsvraagstukken en advisering door de Raad van State
Mirjam Bult-Spiering, Staatsraad Afdeling Advisering, Raad van State
De Afdeling Advisering van de Raad van State betrekt als ‘laatste adviseur’ van het kabinet, uitvoerbaarheid bij haar advisering over wetsvoorstellen. In werksessies met beleidsmakers, uitvoerders en wetgevingsjuristen hebben wij de afgelopen twee jaar geleerd hoe verschillend uitvoeringstoetsen kunnen zijn, onder meer in het moment waarop ze worden gedaan. Dat maakt een groot verschil voor hoeveel ze zeggen over de uitvoerbaarheid van wetsvoorstellen vlak vóór die bij de Tweede Kamer worden ingediend. In deze interactieve sessie gaan we het gesprek aan over de diversiteit in uitvoeringstoetsen en zijn we benieuwd hoe jij daarnaar kijkt. Als deelnemer loop je de deur uit met meer inzicht in bruikbaarheid en gebruik van uitvoeringstoetsen op dit cruciale moment in de tijd en heb je óns inzicht vergroot door een inkijkje te geven in jouw praktijk en ervaring.
Voor wie? Uitvoering, beleid (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Samen vereenvoudigen: hoe signalen uit de uitvoering bijdragen aan betere wetten en publieke dienstverlening
Lotte de Kruiff/Sophie Wezenbeek, adviseur analyse en advies, Centrum Indicatiestelling (CIZ)
Caitlin Optekamp, bestuursadviseur, Sociale Verzekeringsbank (SVB)
Loes Velthorst, beleidsmedewerker, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)
Dubbele kinderbijslag is er voor ouders met een thuiswonend kind dat intensieve zorg nodig heeft. Zij geven extra zorg aan hun kind en maken ook meer kosten. Niet alle ouders die recht hebben op dubbele kinderbijslag intensieve zorg (DKIZ) doen hiervoor een (goede) aanvraag. Het ministerie van SZW, de SVB en het CIZ werken gezamenlijk aan een aanpak om dit te verbeteren. Kunnen we bijvoorbeeld nog meer automatiseren? In deze interactieve workshop word je meegenomen in de succesvolle samenwerking die heeft geleid tot een wetswijziging en vereenvoudiging, en gaan we in gesprek over de mogelijkheden van verdere vereenvoudiging en de bijbehorende uitdagingen. We brengen verschillende perspectieven samen om vervolg te geven aan de aanpak. Door het delen van best practices hopen we de uitvoering, gesteund door de politiek, aan te kunnen zetten tot actie en meer samen op te trekken in de vereenvoudiging voor mensen.
Voor wie? Uitvoering, beleid, politiek, burgers (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Omschrijving van de deelsessie per categorie Ronde 2
Thema 1: Samen de doelgroep centraal stellen
Transformatie naar een mens(klant)gerichte overheid
Robert Vels, adviseur klantbeleving, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Martijn Lentz, programmamanager startende ondernemers & startups, Kamer van Koophandel (KVK)
Het vertrouwen in de overheid door burgers en ondernemers is nog nooit zo laag geweest. In de afgelopen jaren is de beweging naar een mens(klant)gerichte overheid ingezet. Vanuit het vakgebied klantbelevingsmanagement betekent het centraal stellen van de mens het ‘kunnen bieden van een goede en consistente beleving die voldoet aan zijn/haar behoeften en verwachtingen’. Een goede en consistente beleving ontstaat niet zomaar, maar is het resultaat van het ontwerpen en regisseren van alle interacties van de organisatie met die burger of ondernemer en alle onderliggende processen en systemen. In deze werksessie delen verschillende dienstverleners (DUO, Justis, CBR, IND, CAK en anderen) hun ervaringen over de beweging naar een mens(klant)gerichte overheid. Je krijgt in kleine groepjes de mogelijkheid om het gedachtegoed van klantbelevingsmanagement met elkaar te doorleven en van elkaar te leren. Ervaar dat een goede klantbeleving valt te organiseren en zo het vertrouwen in de overheid kan verbeteren.
Voor wie? Uitvoering, beleid, politiek, ondernemers (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Ervaar hoe je kunt werken aan informatievoorziening die aansluit bij de leefwereld van mensen
Gwendolyn Rahusen, Dienst Publiek en Communicatie, Ministerie van Algemene Zaken (AZ)
Yvonne Drijver, Research Consultant, Ruigrok onderzoek en advies
De geboorte van een kind, werkloos worden, trouwen, met pensioen gaan… Als er iets verandert in je leven, moet je vaak veel regelen. Ook met de overheid. In deze co-creatie sessie ervaar je hoe vanuit het programma Levensgebeurtenissen samen met overheden en samenwerkingspartners wordt gewerkt aan informatievoorziening die aansluit bij de leefwereld van mensen. Tijdens de sessie worden waardevolle lessen, dilemma’s en oplossingen gedeeld. Je kunt input geven op het programma en gaat de deur uit met inzicht en praktische handvatten om binnen je organisatie, samen met andere dienstverleners, verder te werken aan informatievoorziening die aansluit bij de leefwereld van mensen.
Voor wie? Uitvoering, beleid (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Samen werken aan participatie – de weerbarstige praktijk
Guido Jochems, programmamanager Bossche participatieaanpak, gemeente ’s-Hertogenbosch
Inwoner uit een van de inwonersinitiatieven
De participatieverordening komt er, net als de participatievisie. Maar, het betrekken van inwoners bij beleid, samen optrekken, ruimte geven voor initiatieven: hoe werkt dat in de praktijk? Waar wringt het? En wat betekent dit voor de organisatie zelf? Het borrelt en bruist in Den Bosch, waar na een succesvol eerste burgerberaad een tweede beraad plaatsvindt, deze keer over participatie. Al langer werken actieve inwoners samen met de gemeente aan een gemeenschappelijke missie en beweging. In deze workshop neemt de gemeente ‘s-Hertogenbosch je mee in haar eerste ervaringen. Hoe richt je de organisatie zo in dat inwoners niet alleen mogen meepraten, maar echt invloed hebben? Welke interne weerstand kom je tegen? In kleine groepen staan we aan de hand van scherpe participatiedilemma’s stil bij realistische scenario’s. Praat mee over de participatiedilemma’s en ga de deur uit met handvatten om participatie binnen je eigen organisatie beter te organiseren en verankeren.
Voor wie? Uitvoering, beleid (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Voorbij je aannames naar oplossingen die werken
Marit Groeneveld, onderzoeksadviseur, Dienst Publiek en Communicatie (DPC)
Emmy van Thiel – de Nooy, hoofd Muzus Academy, Muzus
Kom uit je bubbel en ga samen aan de slag! Het verbeteren van publieke dienstverlening valt of staat bij het betrekken van de mensen om wie het gaat. Dat moet standaard onderdeel zijn van het ontwikkelen van oplossingen. Maar hoe pak je dit aan? In deze werksessie laten we zien op welke (laagdrempelige) manieren je je doelgroep goed kunt betrekken, waardoor je direct werkt aan oplossingen die passen. Je ervaart hoe je je als ambtenaar of politicus écht kunt openstellen voor een ander. En je leert verder te kijken dan de eerste indruk en gaat aan de slag met praktijkvoorbeelden die relevant zijn voor jouw werk, Je krijgt concrete handvatten mee die je vanaf morgen kunt toepassen om jouw oplossingen beter aan te laten sluiten bij de leefwereld van de mensen over wie het gaat.
Voor wie? Uitvoering, beleid (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Thema 2: Samen werken aan de digitale overheid
Ontdek de kansen van Europese Digitale Identiteit (EDI)-wallets voor jouw organisatie
Stephanie le Blanc, communicatieadviseur Europese digitale identiteit, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)
De herziene eIDAS-verordening brengt een belangrijke digitale transitie met zich mee. Voor publieke dienstverleners geldt een acceptatieplicht. Tegelijkertijd biedt de verordening ook voordelen voor jouw organisatie. Zo ontstaan kansen voor efficiëntie in bedrijfsprocessen en verbeterde klantbediening door snellere dienstverlening. Daarnaast zorgen EDI-wallets voor betere interoperabiliteit tussen verschillende systemen en organisaties en ontstaan mogelijkheden voor dataminimalisatie, waarbij alleen de noodzakelijke gegevens worden gedeeld. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ontwikkelt de publieke NL-wallet. Begin dit jaar hebben de Gemeente Amsterdam en Gemeente Nijmegen de eerste versie van de NL-wallet getest onder inwoners. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van EDI-wallets en wil je meer weten over de publieke NL-wallet? In deze praktijkgerichte sessie kan je zelf de NL-wallet ervaren, krijg je inzichten uit de eerste gebruikerservaringen en ontdek je de kansen voor jouw dienstverlening.
Voor wie? Uitvoering, beleid, politiek (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
AI voor Ondernemers: Wetwijzer Bedrijven biedt inzicht in complexe wet- en regelgeving
Mathijs Kleijnen, manager voor Overheid.nl, Kennis- en Exploitatiecentrum voor Officiële Overheidspublicaties (KOOP)
Jeroen Veenstra, manager, Digitaal Ondernemersplein (DOP)
Wouter Dubois, adviseur digitale dienstverlening, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Ondernemers ervaren veel regeldruk en complexiteit bij het verkrijgen van inzicht in de voor hun relevante wetten en regels. Door slim zoeken en vragen stellen met generatieve AI geeft de Wetwijzer Bedrijven* inzicht in wat de impact van bepaalde wet- en regelgeving op de vragensteller is of welke regels van toepassing zijn binnen de in de pilot gekozen sector. In deze werksessie leer je meer over de totstandkoming van het innovatietraject en wordt ingezoomd op de onderlinge samenwerking en het proces van complex beleid toegankelijk maken. Ook doe je in een interactieve demo zelf ervaring op met de Wetwijzer en kun je hier input op leveren.
* De Wetwijzer Bedrijven is een initiatief van de Kamer van Koophandel (KVK), het Kennis- en Exploitatiecentrum voor Officiële Overheidspublicaties (KOOP), Digitaal Ondernemersplein (DOP), het Ministerie van Economische Zaken (EZ) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Voor wie? uitvoering, beleid, politiek, burgers, ondernemers (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Samenwerken op ethisch verantwoord datagebruik: uitdagingen en oplossingen voor betere publieke dienstverlening
Kees Verhoeven, interbestuurlijke datastrategie, Bureau Digitale Zaken
Goed en verantwoord datagebruik verbetert de publieke dienstverlening en helpt in de aanpak van maatschappelijke opgaven. Maar wat betekent 'goed' als publieke waarden, zoals veiligheid, privacy, rechtvaardigheid, duurzaamheid en gelijkheid, onder druk komen te staan of zelfs met elkaar in conflict raken? Veel ethische vraagstukken rondom data en technologie overstijgen de grenzen van individuele overheidsorganisaties en bestuurslagen. Om deze uitdagingen effectief aan te pakken, is interbestuurlijke samenwerking op digitale ethiek van essentieel belang. Daarom wil de Community of Practice op Digitale Ethiek overheidsorganisaties met elkaar verbinden om zo kennis, inzichten en ervaringen uit te wisselen. Aan de hand van een praktijkcasus word je in deze werksessie meegenomen in de relevantie van ethiek door het afwegen van een ethisch vraagstuk rond data en technologie, en hoe deze kennis gedeeld wordt over organisatiegrenzen heen. Praat mee over ethisch verantwoord datagebruik en sluit je aan bij de community!
Voor wie? Uitvoering, beleid, politiek (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Thema 3: Samen nieuwe patronen creëren
Samen met UWV en gemeenten Wajongers uit de schulden helpen
Esther Dellebeke, teamleider geldzorgen, Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV)
Wehshaad Bholai, beleidsadviseur strategie & beleid, Centraal Administratie Kantoor (CAK)
Wat zijn de mogelijkheden van samenwerken, het bereiken van een kwetsbare doelgroep en het herstellen van vertrouwen in de overheid, samen, als één overheid. Al deze onderdelen werden getoetst in een pilot die door het UWV, CAK en gemeenten is ingericht. Zij sloegen de handen ineen om Wajongers met betalingsachterstanden op hun zorgpremie te helpen. Het doel was om in contact te komen met deze Wajongers, hen door te geleiden naar een zorgverzekeraar om een betalingsregeling te treffen of warm door te geleiden naar de gemeente. Deze aanpak zorgt er in Rotterdam voor dat meer dan de helft van de benaderde Wajongers uit de regeling stromen! Daarnaast wordt deze aanpak dat de jongeren ook in beeld bij de gemeente komen en zij bredere hulp kan bieden. In deze werksessie wordt je geïnspireerd door de samenwerking en worden we zelf ook graag geïnspireerd. Neem je out of the box gedachte mee!
Voor wie? Uitvoering, beleid, politiek (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Politiek en praktijk verbinden: mensgericht ontwerp als motor voor betere dienstverlening bij sociale incasso
Maike Klip Veltman, onderzoeker, Technische Universiteit Delft
Sianne van Rhee, programmamanager clustering Rijksincasso, Centraal Justitieel Incassobureau (CJI)
Overheidsdiensten maken die goed zijn voor mensen, dat vraagt om samenwerking tussen publieke dienstverleners, beleidsmakers en de politiek. Het programma Clustering Rijksincasso (CRI) richt zich op het gezamenlijk ontwerpen van diensten waarmee de overheid op sociale en uniforme manier schulden bij burgers int. Onderzoeker Maike Klip van de TU Delft volgt dit traject sinds 2022. In deze samenwerking met de wetenschap wordt de werkwijze van CRI kritisch geëvalueerd, met als doel bredere lessen te trekken voor sociale dienstverlening in Nederland. Tijdens de sessie reflecteren we gezamenlijk op de eerste resultaten en toetsen we deze aan de hand van jouw eigen ervaringen*. Een van de belangrijkste lessen is dat dienstverleners de politieke besluitvorming kunnen ondersteunen door prototypes te ontwikkelen en maatschappelijke businesscases voor te bereiden. Dit vereist echter een andere manier van werken van alle betrokkenen. Wat betekent dit voor jou en jouw rol? Praat hierover mee in de interactieve workshop.
*Onderdeel van deze werksessie is het toetsen van de eerste resultaten van het onderzoek, zodat ze ook los van de context van CRI gevalideerd kunnen worden. De uitkomsten van deze sessie worden door Maike meegenomen in haar data-analyse. Als deelnemer word je geïnformeerd over de uitkomsten.
Voor wie? Uitvoering, beleid, politiek, burgers, ondernemers (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Thema 4: Samenwerken aan uitvoerbaar beleid
Op weg naar een rijk inzicht in productiviteit, kwaliteit en complexiteit
Egbert Jongsma, projectleider onderzoek, Algemene Rekenkamer
Joris Broeders, adviseur evaluatie en monitoring, Programmadirectie Werk aan Uitvoering
Welke informatie heeft het parlement op welke momenten nodig om goed geïnformeerde beslissingen te kunnen nemen over de uitvoering van rijksbeleid? Samen met uitvoeringsorganisaties is de Algemene Rekenkamer op zoek naar een rijker inzicht in productiviteit, kwaliteit en complexiteit. Hoe moet dat rijkere inzicht eruitzien? Waar hebben we het eigenlijk over als we spreken over productiviteit, kwaliteit en complexiteit? En: hoe kan dat inzicht het beste worden voorgelegd zodat het zo goed mogelijk aansluit bij de informatiebehoefte van het parlement? Vragen waar we inmiddels een begin van een antwoord op hebben, maar waar we jouw kennis, ervaringen en suggesties echt nodig hebben om een goed antwoord te kunnen geven. In een open dialoog gaan we tijdens deze werksessie met deze vragen aan de slag. Ook verrijk je je eigen inzichten rondom productiviteit, kwaliteit en complexiteit en hoe je deze toe kunt passen met de input van de andere deelnemers.
Voor wie? Uitvoering, beleid, politiek (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
Werksessie doenvermogen: samen werken aan doenlijk beleid en uitvoering
Isabelle Tegelaar, projectsecretaris doenvermogentoets, Ministerie van Justitie en Veiligheid
Michel Handgraaf, gedragsadviseur, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Mensen moeten beleid, wetgeving en uitvoeringsprocessen niet alleen begrijpen, maar er ook naar kunnen handelen. Oftewel, het moet doenlijk zijn (zie ook het regeerprogramma p. 83). Zo ontstaat er geen kloof tussen de verwachtingen die de overheid van burgers heeft en wat zij daadwerkelijk aankunnen. Veel Publieke Dienstverleners maken al grote stappen op begrijpelijkheid, klantreizen en digitale vaardigheden. Hoe kan dit verder verreikt worden met kennis over doenvermogen, het psychologische vermogen om in actie te komen? Het is hiervoor essentieel dat beleid wordt ontwikkeld samen met de doelgroep, en met kennis van gedrag en hun leefsituatie, zodat het daadwerkelijk aansluit bij wat doenlijk is in de praktijk. Om deze reden is de kwaliteitseis doenvermogen geïntroduceerd en is de afgelopen jaren gewerkt aan een gebruiksvriendelijke doenvermogentool. Tijdens deze werksessie ontdekken we hoe we – op basis van de reeds geleerde lessen – gezamenlijk vooruit kunnen om beleid en uitvoering doenlijker in te richten.
Voor wie? Uitvoering, beleid (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)
De uitvoeringstoets mag een vinkje zijn: van instrument naar relatie
Fien Gerver-Beets, projectleider, Werk aan Uitvoering (WaU)
Ewald de Bruijn, onderzoeker, Algemene Rekenkamer
Goede wet- en regelgeving stopt niet bij een kloppende juridische tekst. Het moet ook werkbaar zijn voor de uitvoering en begrijpelijk en effectief voor de burger. De uitvoeringstoets is hét instrument om dat te waarborgen en kan bij een goede samenwerking slechts een vinkje zijn. Maar hoe gaat dit in de praktijk? Dat blijkt heel verschillend te zijn. Spreken we wel dezelfde taal? En wat kunnen we van elkaar leren? In deze interactieve sessie bundelen Werk aan Uitvoering, de Algemene Rekenkamer en The Revolution hun krachten. We delen inzichten, voorbeelden en good practices uit eerdere ontwerpsessies. Daarna ga je zelf aan de slag: ontwerp mee aan de volgende stap in het versterken van de uitvoeringstoets. Of je nu zelf worstelt met het betrekken van beleid of uitvoering, wil leren van anderen, of gewoon nieuwsgierig bent naar hoe dit instrument de publieke dienstverlening kan verbeteren — sluit je aan bij onze beweging!
Samen vereenvoudigen: hoe signalen uit de uitvoering bijdragen aan betere wetten en publieke dienstverlening
Lotte de Kruiff/Sophie Wezenbeek, adviseur analyse en advies, Centrum Indicatiestelling (CIZ)
Caitlin Optekamp, bestuursadviseur, Sociale Verzekeringsbank (SVB)
Loes Velthorst, beleidsmedewerker, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)
Dubbele kinderbijslag is er voor ouders met een thuiswonend kind dat intensieve zorg nodig heeft. Zij geven extra zorg aan hun kind en maken ook meer kosten. Niet alle ouders die recht hebben op dubbele kinderbijslag intensieve zorg (DKIZ) doen hiervoor een (goede) aanvraag. Het ministerie van SZW, de SVB en het CIZ werken gezamenlijk aan een aanpak om dit te verbeteren. Kunnen we bijvoorbeeld nog meer automatiseren? In deze interactieve workshop word je meegenomen in de succesvolle samenwerking die heeft geleid tot een wetswijziging en vereenvoudiging, en gaan we in gesprek over de mogelijkheden van verdere vereenvoudiging en de bijbehorende uitdagingen. We brengen verschillende perspectieven samen om vervolg te geven aan de aanpak. Door het delen van best practices hopen we de uitvoering, gesteund door de politiek, aan te kunnen zetten tot actie en meer samen op te trekken in de vereenvoudiging voor mensen.
Voor wie? Uitvoering, beleid, politiek, burgers (de doelgroepen worden op de aanmeldpagina gevisualiseerd)