24 november Proactieve Dienstverlening: inzicht in wat burgers verwachten en nodig hebben
Activiteitendata
- -
- Online sessie
In de online bijeenkomsten van de Community Proactieve Dienstverlening. behandelen we specifieke thema’s van proactieve dienstverlening. Daar gaan we samen over in gesprek. Deze keer hebben we het over inzicht in wat burgers écht verwachten en nodig hebben bij proactieve dienstverlening. Ben je er ook bij?
Programma
Steeds meer (publieke) organisaties zetten proactieve dienstverlening in of overwegen dat te gaan doen. Maar wat vinden burgers daar van? Regelmatig slaan proactieve diensten niet aan zoals verwacht. Dat komt vaak door gebrek aan inzicht in wat burgers écht verwachten en nodig hebben.
Jeroen van Grondelle en Dies Weijschedé van Hogeschool Utrecht deden de afgelopen 2 jaar onderzoek naar dit onderwerp, samen met publieke dienstverleners. Tijdens deze online bijeenkomst delen zij een aantal belangrijke inzichten (vers van de pers):
- Burgerperspectief: wat vinden burgers zélf eigenlijk van ongevraagde dienstverlening? Onder welke voorwaarden accepteren zij een proactieve overheid die ongevraagd handreikingen doet? Welke doelgroepen herkennen we? En welke verschillende behoeftes hebben deze groepen rondom proactieve dienstverlening?
- Ontwerpen: welke stappen kun je zetten om proactieve diensten te ontwikkelen of aan te passen? Die passen bij de waarden, behoeftes en verwachtingen van burgers? Hoe pas je ze in je bestaande ontwerpprocessen in?
Uiteraard is er ruimte om je vragen aan Dies en Jeroen te stellen.
Aanmelden
Wil je erbij zijn? Deze bijeenkomst is open voor iedereen. Ook als je nog niet lid bent van de community, kun je aansluiten. Meld je hier aan via de website van Gebruiker Centraal.
Vergeet ook niet om alvast vragen in te sturen die je hebt over het onderwerp van de bijeenkomst. Deze kunnen we dan met elkaar proberen te beantwoorden tijdens de bijeenkomst.