Het programma Werk aan Uitvoering geeft in deze kennisbank een overzicht van instrumenten die voor duurzame verbetering zorgen in de publieke dienstverlening en uitvoering van beleid.
Indeling Kennisbank Werk aan Uitvoering
Instrumenten in de kennisbank zijn ingedeeld per categorie, zo kun je gemakkelijk zoeken welk instrument wordt ingezet op het door jou gewenste thema. Of bekijk het alfabetische overzicht van de Kennisbank voor een totaalbeeld.
Categorieën
De uitwisseling van gegevens tussen uitvoerders is essentieel voor goede publieke dienstverlening. Maar in de praktijk kampen publieke dienstverleners en medeoverheden met uitdagingen om gegevens daadwerkelijk te kunnen delen. Hieronder vind je instrumenten die hulp kunnen bieden bij deze uitdagingen.
Wetgeving die te gedetailleerd is, systemen die niet op elkaar aansluiten, verschillende definities. Publieke dienstverleners hebben te maken met allerlei omstandigheden die hun werk moeilijk maken. Er is een noodzaak voor vereenvoudiging, deze handvatten kunnen hier bij helpen:
De publieke dienstverlening is het eerste contact van mensen met de overheid. Veel mensen vinden hun weg hierin, maar een groeiende groep mensen heeft daar moeite mee. Daarom is het belangrijk in processen de doelgroep centraal te stellen, enkele instrumenten die daar bij helpen zijn:
- Kennisbank Dienstverlening Gemeenten
- Principekaart Professionals
- DOE-MEE Tool
- SZW Beleidsjourney
- SZW Werkt: Gids voor praktijkgericht en open werken
- De 10 bouwstenen: het fundament van maatwerk
- Visie op Gezamenlijke Dienstverlening | Publicatie | Werk aan Uitvoering
- Het Grote Participatiespel
- Toolkit en handreiking: Participatiewet in balans – Praktische ondersteuning bij wetswijzigingen in het sociaal domein
- Begrijpelijke communicatie is goed voor iedereen – Verbetering van zorg door toegankelijke taal
- Handreiking Alles begint bij contact – Grondslagen voor betekenisvolle overheidscommunicatie
- BIN NL Kennisbank– gedragsinzichten voor beleid en uitvoering
- Andere aandacht – Ervaringen van cliënten met communicatie in zorg en sociaal domein
Beleid sluit vaak onvoldoende aan op de leefwereld van mensen. Met als gevolg dat het vaak moeilijk te begrijpen en lastig uitvoerbaar is. Daarom is belangrijk om (eerstelijns)professionals, publieke dienstverleners en belanghebbenden bij de beleidsvorming te betrekken. De onderstaande tools kunnen hierbij helpen.
- 7 ongemakkelijke vragen over goed opdrachtgeverschap; een checklist voor opdrachtgevers en hun adviseurs
- Beleidskompas
- DOEboek: Opgavegericht Samenwerken
- DOE-MEE Tool
- Handreiking Rode draden uit ‘ronde tafels’ over opdrachtgeverschap
- Kaartenset Meervoudig Opdrachtgeverschap
- SZW Beleidsjourney
- SZW Werkt: Gids voor praktijkgericht en open werken
- Uitkomsten onderzoek naar meervoudig opdrachtgeverschap
- Stappenplan complexe causïstiek - kans bieden in vastgelopen casussen (video)
- Het Grote Participatiespel
- Handreiking ‘Whole system in the room’ – Organiseren van inclusieve sessies bij complexe casuïstiek
- Direct Service Team (DST): Ondersteuning voor maatschappelijke dienstverleners bij toeslagen
- Beleidsopties voor toekomstig beleid – Strategische bouwstenen voor een toekomstbestendige overheid
- Doenvermogentoets
- BIN NL Kennisbank– gedragsinzichten voor beleid en uitvoering
De samenwerking tussen beleid en uitvoering is van cruciaal belang in het verbeteren van de publieke dienstverlening. Onderwerpen als goed opdrachtgeverschap, het voeren van een gelijkwaardig gesprek en opgavegericht samenwerken staan hierin centraal. Instrumenten die hierbij ondersteunen zijn:
- 7 ongemakkelijke vragen over goed opdrachtgeverschap; een checklist voor opdrachtgevers en hun adviseurs
- DOEboek: Opgavegericht Samenwerken
- Handreiking Rode draden uit ‘ronde tafels’ over opdrachtgeverschap
- Kaartenset Meervoudig Opdrachtgeverschap
- PMM-Wisselstage
- SZW Werkt: Gids voor praktijkgericht en open werken
- Tips en tricks voor het organiseren van een gesprek over de samenwerking in de ambtelijke driehoek
- Uitkomsten onderzoek naar meervoudig opdrachtgeverschap
- Samenwerken aan beleid en uitvoering (SABU)
- Toolkit en handreiking: Participatiewet in balans – Praktische ondersteuning bij wetswijzigingen in het sociaal domein
- Direct Service Team (DST): Ondersteuning voor maatschappelijke dienstverleners bij toeslagen
Politiek en beleidsmakers kunnen tal van plannen en regels bedenken, maar de overheid kan ze alleen realiseren als ze uitvoerbaar zijn. In deze categorie vind je instrumenten die kunnen helpen bij het gesprek over uitvoerbaarheid op gang brengen.
- Hoe kunnen kamerleden rekening houden met de uitvoering bij wetsbehandeling?
- Handreiking 'Werken aan Wetten'. Praktische handleiding wetgevingskwaliteit voor Kamerleden.
- Handreiking Alles begint bij contact – Grondslagen voor betekenisvolle overheidscommunicatie
- Beleidsopties voor toekomstig beleid – Strategische bouwstenen voor een toekomstbestendige overheid
De Kennisbank Werk aan Uitvoering is groeiende. Mis jij een belangrijk of relevant instrument dat jouw organisatie gebruikt of heeft ontwikkeld? Deel hem nu met ons via het onderstaande formulier.
Veelgestelde vragen
Aanvullingen op deze kennisbank zijn altijd welkom, want samen brengen we de Werk aan Uitvoering beweging verder. Vul het contactformulier voor de kennisbank zo volledig mogelijk in. Wij zullen deze dan zo snel mogelijk behandelen.
Ja, je mag een aantal onderdelen van de huisstijl Werk aan Uitvoering gebruiken. Ga voor meer informatie over welke onderdelen dit zijn naar de Communicatie huisstijl Werk aan Uitvoering.
De communicatiemiddelen in deze toolkit worden ‘open source’ aangeboden. Ze zijn vrij te downloaden en makkelijk aan te passen in je eigen huisstijl en tone of voice.
Hierboven vind je antwoord op veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.


