'Goodie-bag' Dag van de Publieke Dienstverlening 2025
Op 4 juni 2025 vond voor de vierde keer de Dag van de Publieke Dienstverlening plaats in The Hague Conference Center New Babylon te Den Haag. Dé dag voor beleidsmakers, publieke dienstverleners en politici om knelpunten te onderzoeken en samen verder te bouwen aan betere publieke dienstverlening.
Op deze pagina vind je - als een goodie-bag - een overzicht van diverse rapporten van organisaties die aansluiten bij het thema: De kracht van samen: publieke dienstverlening in beweging
De vraag die centraal staat: wat is er nodig om de uitvoering, de politiek en het beleid nóg beter op elkaar aan te laten sluiten zodat de dienstverlening aan mensen en bedrijven verbetert? En hoe kan men hierin samen optrekken en elkaar inspireren dit blijvend te doen?
Overzicht
- Het programma Werk aan Uitvoering geeft in deze kennisbank een overzicht van instrumenten die voor duurzame verbetering zorgen in de publieke dienstverlening en uitvoering van beleid.
-
Advies 'Naar een uitvoerende macht':
De Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) stelt vast dat er veranderingen nodig zijn in het systeem van het openbaar bestuur om de positie van uitvoerders te versterken. Daarover hebben we in de afgelopen maanden gesproken met veel mensen uit de driehoek politiek, beleid en uitvoering.
- Productiviteit in perspectief | Rapport | Algemene Rekenkamer Generiek gemiddelde doet geen recht aan complexe werkelijkheid:
De Algemene Rekenkamer heeft op verzoek van de Tweede Kamer de ontwikkeling van de productiviteit van 12 uitvoeringsorganisaties onderzocht. De kosten voor het functioneren van de geselecteerde organisaties bedroegen in 2022 € 9,6 miljard en ze voeren overheidsbeleid uit ter waarde van vele miljarden, voor miljoenen burgers en bedrijven.
- Het verbeteren van je (digitale) dienstverlening met een MijnOmgeving.
Hoe zorgt u ervoor dat inwoners en ondernemers via elk kanaal – online, telefonisch of aan de balie – snel en eenvoudig worden geholpen met actuele informatie? Dat kan met MijnServices – bouwstenen die u in een MijnOmgeving en medewerkersportaal implementeert. De VNG biedt ondersteuning bij het starten met MijnServices.
- Trainingen (gratis) voor KCC-/baliemedewerkers.
Steeds meer inwoners vragen baliemedewerkers om hulp bij het digitaal regelen van zaken met de gemeente of andere overheidsinstanties. Om baliemedewerkers hierbij te ondersteunen, biedt de VNG trainingen, een e-learning en handreikingen.
-
SVB Knelpuntenbrief - Van agenderen naar realiseren:
Dit is de lustrumeditie van de knelpuntenbrief. Een bijzondere uitgave waarin de SVB samen met UWV oproept om met ministeries, de politiek, uitvoering en u fundamentele vereenvoudigingen te realiseren. Belangrijke thema’s: Toekomstbestendige AOW en vereenvoudiging van de landelijke kindregelingen.
-
In 2024 had Juridisch Loket (hJL) in totaal 780.000 contactmomenten. Het Juridisch Loket is altijd dichtbij voor mensen met juridische vragen of problemen. Wil je meer weten over wat het Juridisch Loket doet voor burgers? Lees dan deze digitale brochure.
-
Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties | RvIG
“Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) is onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Het MFO helpt burgers bij het corrigeren van een fout in een overheidsregistratie. We ondersteunen ook overheidsorganisaties met advies en coördinerende werkzaamheden. Zo werken we mee aan een nog betere kwaliteit van overheidsregistraties.”
-
👉 Leestip: Tijdens de Dag van de Publieke Dienstverlening gaf Kees Verhoeven (onafhankelijk technologie - Adviseur en oud-Tweede Kamerlid van D66) een workshop, hij schreef over dit onderwerp een opinieartikel: Nederland versimpelen is nog niet zo simpel.
De workshopleiders zijn zelf verantwoordelijk voor de verspreiding van hun presentaties en aanvullende informatie over hun workshop. Dus kijk hier terug in het programma voor de indeling van de workshops en namen van de workshopleiders.