Deze publicatie bundelt concrete ervaringsverhalen van cliënten over hoe communicatie in de zorg en het sociaal domein ervaren wordt. Het biedt waardevolle inzichten voor beleidsmakers en uitvoeringsprofessionals om communicatie effectiever en cliëntgerichter in te richten.
Beschrijving instrument
"Andere Aandacht" is ontwikkeld om professionals in de zorg en het sociaal domein bewust te maken van de ervaringen van cliënten met communicatie. Dit rapport biedt daarmee waardevolle inzichten in de beleving van cliënten.
De publicatie is opgebouwd uit gesprekken met cliënten over communicatie en contact, gevoerd tussen 2013 en 2015. Deze ervaringen worden geplaatst in een maatschappelijke context en verklaard vanuit kennis uit de sociaal-cognitieve wetenschappen over communicatie. Het rapport is bedoeld als inspiratiebron voor het ontwikkelen van workshops of handreikingen op maat voor specifieke groepen professionals, zoals indicatiestellers, medewerkers van wijkteams, begeleiders en coaches. Het is nadrukkelijk geen communicatieprotocol, maar wil juist bespreekbaar maken dat cliënten het contact soms heel anders ervaren dan hoe professionals het eigenlijk bedoelen.
Door deze inzichten kunnen professionals hun communicatie afstemmen op de behoeften van de cliënt, wat bijdraagt aan betere zorg en ondersteuning.
Ontwikkelaar
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
Link naar het instrument
Samenwerken
"Andere Aandacht" is ontwikkeld om professionals in de zorg en het sociaal domein bewust te maken van de ervaringen van cliënten met communicatie. Het programma Werk aan Uitvoering werkt met het deelprogramma 'Doorzetten en uitbouwen' aan de verbetering van de publieke dienstverlening. Door mensen, bedrijven en ondernemers centraal te stellen.