Voortgangsrapportage 2024; Als één overheid werken aan betere publieke dienstverlening

Demissionair minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Eddy van Hijum heeft op vrijdag 20 juni de Eerste en Tweede Kamer de Voortgangsrapportage 2024 van het programma Werk aan Uitvoering aangeboden.

Waar staat het programma Werk aan Uitvoering nu: wat gaat goed, wat kan beter en wat is er nodig om verder te komen? Werk aan Uitvoering is een groeiende overheidsbeweging van beleidsmakers, publieke dienstverleners en politici die zich inzetten om de publieke dienstverlening substantieel te verbeteren voor mensen en bedrijven. Hier wordt aan gewerkt als één overheid en voorbij de eigen verantwoordelijkheden.

Wat gaat goed

Publieke dienstverleners zetten zich stevig in om de dienstverlening duurzaam te verbeteren. Er gaan veel dingen goed. Zo wordt geïnvesteerd in digitale oplossingen die de dienstverlening, sneller, toegankelijker en overzichtelijker maken. Daarnaast wordt er - ook op de ministeries - gezocht naar een betere balans tussen beleidswensen en uitvoeringspraktijk en op het verbeteren van de basisprocessen. Onder meer door het intensiever toetsen van beleidsplannen op uitvoerbaarheid en bruikbaarheid voor mensen en bedrijven, onder meer door gebruik van het Beleidskompas. En is er meer aandacht voor het aanpassen van bestaande regelingen zodat deze beter aansluiten op de behoeften van mensen en bedrijven. Onder meer in gemeentelijke pilots Uitvoeringskracht zijn goede voorbeelden hiervan zichtbaar.

Wat kan beter

Het is nodig dat ministeries, publieke dienstverleners, medeoverheden én de politiek meer oog hebben voor uitvoerbaarheid. Het komt nog te vaak voor dat te laat wordt gekeken naar hoe dienstverlening kan worden vormgegeven. Echte verbetering van  de dienstverlening vraagt om anders organiseren en fundamentele verandering. Ook hier is er veel beweging en ambitie, maar het is niet eenvoudig.

De voortgangsrapportage laat zien dat dit vraagt om andere wet- en regelgeving, het doorbreken van ‘schotten’ tussen beleidsvelden en een beleidscultuur waarin de uitvoering een logische, vaste stem aan tafel heeft.

Versnellen van proces en beweging

Het continu verbeteren van de publieke dienstverlening gaat niet in een rechte lijn. Het programma Werk aan Uitvoering richt zich op een aantal specifieke thema’s om die continue verbetering te realiseren. Het gaat om taaie vraagstukken waar meerdere domeinen en organisaties mee te maken hebben:

  • Complexiteit in regelgeving en procedures, vooral daar waar mensen en bedrijven met verschillende domeinen of regelingen tegelijk worden geconfronteerd. Dit moet en kan eenvoudiger. Zoals het ministerie van Economische Zaken doet met het programma verminderen regeldruk voor ondernemers en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met de agenda voor een eenvoudigere sociale zekerheid.
  • Gebrekkige gegevensuitwisseling tussen publieke dienstverleners leidt tot onnodig veel werk en administratie voor publieke dienstverleners, mensen en bedrijven. Dit kan beter. Daarom heeft onder andere het Netwerk van Publieke dienstverleners ingezet op het in kaart brengen van de grootste knelpunten hierin en het oplossen ervan, deze zijn met een Kamerbrief aan de Tweede Kamer aangeboden.
  • Grip krijgen op schaarste aan gekwalificeerde medewerkers in de uitvoering. De beschikbare menskracht moet optimaal ingezet worden voor goede publieke dienstverlening.
  • Om op deze taaie vraagstukken voortgang te boeken, moet ook de samenwerking met de politiek onder de loep worden genomen.

Een continu proces

Het verbeteren van de publieke dienstverlening is een continu proces dat nooit af is. Het vraagt om het ontwikkelen van een blijvend lerend en oplossend vermogen binnen de overheid. Hier zet het programma Werk aan Uitvoering zich voor in.