De afgelopen jaren werkte het programma Werk aan Uitvoering langs 6 verschillende handelingsperspectieven die afzonderlijk, maar ook in samenhang bijdragen aan een betere dienstverlening.

Vanuit het handelingsperspectief Digitalisering is de afgelopen jaren de digitale dienstverlening doorontwikkeld naar een digitale dienstverlening die betrouwbaar, veilig, gebruiksvriendelijk en toegankelijk is. En waarin online dienstverleningskanalen belangrijk zijn voor het op peil houden en innoveren van de dienstverlening in brede zin. 

De afgelopen jaren is ingezet op:

  • Digitale inclusie: hulp bieden in de vorm van machtigingsvoorzieningen en ondersteuning
  • Gegevensuitwisseling tussen overheidsorganisaties onderling op bredere schaal mogelijk maken: Hiertoe wordt onder meer onderzocht of bestaande infrastructuur voor gegevensdeling geschikt gemaakt kan worden voor breder gebruik.
  • Uitwerking van de datastrategie: De datastrategie wordt de komende periode geconcretiseerd en er worden use cases uitgewerkt.
  • Het realiseren van een compacte Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) met eenvoudiger financieringsstructuur en heldere governance: In samenwerking tussen beleid en uitvoering wordt dit jaar het Meerjarenprogramma Infrastructuur Digitale Overheid (MIDO) opgezet om de sturing op de meerjarige programmering van de generieke digitale infrastructuur te versterken.
  • Het op orde brengen en houden van ICT-systemen in de uitvoering: Uitvoeringsorganisaties hebben ruimte, tijd en aanvullende financiële middelen nodig om hun ‘lifecycle management’ uit te voeren en verouderde systemen stapsgewijs te vernieuwen. Zij worden gevraagd een meerjarig onderhouds- en investeringsplan op te stellen voor ICT-vernieuwing. Voor de uitvraag van deze plannen wordt een instructie opgesteld voorzien van een voorbeeld dat als houvast kan bieden.
  • Investeren in human capital en strategie voor het binnenhalen en vasthouden van ICT-skills: Invulling geven aan een manier waarop het Rijk en medeoverheden de handen in een kunnen slaan op het gebied van de werving en vasthouden van ICT-kennis en kunde.

Interbestuurlijke datastrategie

In deze videoserie van Werk aan Uitvoering wordt uitgelegd hoe er gewerkt wordt aan de verbetering van de publieke dienstverlening. Werk aan Uitvoering is een overheidsbreed programma waarin medewerkers binnen onder andere zes verschillende sporen werken aan het verbeteren van de publieke dienstverlening. In deze video vertelt Tim Faber van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties hoe hij heeft gewerkt aan 'interbestuurlijke datastrategie'.

0:00
0:00
/
0:00

Herijking

Het werken langs handelingsperspectieven of sporen is losgelaten, maar zijn nog steeds belangrijk. Ze komen terug in 4 opgaven waarop we als overheid ‘gezamenlijk versnellen’ omdat deze essentieel zijn voor de publieke dienstverlening aan de samenleving en deze opgaven niet door organisaties afzonderlijk kunnen worden opgepakt. En 7 opgaven die we als overheid ‘doorzetten en uitbouwen’. Dit zijn ingezette veranderingen die verder worden doorgezet en uitgebouwd. De publieke dienstverleners, medeoverheden en ministeries zijn voor deze ingezette veranderingen zelf aan zet om de publieke dienstverlening verder te verbeteren.

Het handelingsperspectief Digitalisering is onderdeel geworden van de opgave Versnellen digitale agenda.