Publieke dienstverleners en ministeries werken samen binnen een zogenoemde sturingsdriehoek, bestaande uit de opdrachtgever, de opdrachtnemer en de eigenaar. Het komt echter geregeld voor dat een publieke dienstverlener (opdrachtnemer) opdrachten uitvoert voor meerdere beleidsdirecties (van verschillende departementen/opdrachtgevers).

In dat geval is er sprake van meervoudig opdrachtgeverschap. Als opdrachten elkaar overlappen of beïnvloeden of bij gebrek aan capaciteit kan dit leiden tot lastige situaties. Ook kan het voorkomen dat het portfolio van de publieke dienstverlener vol raakt en die moet prioriteren. Meervoudig opdrachtgeverschap leidt soms tot ingewikkelde constructies en situaties, waarbij het lastig is om overzicht te houden over de lopende en toekomstige opdrachten. Dat is niet enkel een verantwoordelijkheid van de opdrachtnemer, het heeft immers impact op de volledige driehoek.

De programmadirectie Werk aan Uitvoering verzamelde handvatten uit de praktijk en biedt een kaartenset, om dit meervoudig opdrachtgeverschap in kaart te brengen en te professionaliseren.

  1. ""
    Eén van de kaarten uit de set
  2. ""
    De kaartenset in gebruik

Kaartenset Meervoudig opdrachtgeverschap

De kaartenset ‘Meervoudig Opdrachtgeverschap’ helpt eigenaren, opdrachtgevers en opdrachtnemers bij het in kaart brengen van opdrachten in hun driehoek. Je bespreekt met elkaar overeenkomsten en verschillen, hoe opdrachten elkaar beïnvloeden. Zo zie je waar verbetering mogelijk is. Aan de hand van 5 gesprekskaarten werk je met elkaar een overzicht uit op een whiteboard. In de uitleg worden voorbereiding en verloop van de schetssessie stap voor stap toegelicht met voorbeelden.

Kaartenset aanvragen

Zelf een schetssessie organiseren met behulp van de kaartenset? Vraag de fysieke set op bij de directie/afdeling eigenaarsadvisering van je ministerie. Of download hier en print zelf de kaarten en uitleg.

Kaartenset met uitleg en magneten

Meervoudig opdrachtgeverschap in kaart

In deze videoserie van Werk aan Uitvoering wordt uitgelegd hoe er gewerkt wordt aan de verbetering van de publieke dienstverlening. Werk aan Uitvoering is een overheidsbreed programma waarin medewerkers binnen onder andere zes verschillende sporen werken aan het verbeteren van de publieke dienstverlening. In deze video vertelt Jasmijn van Slingerland van BD hoe zij de kaartenset Meervoudig opdrachtgeverschap in kaart heeft ontwikkeld.

0:00
0:00
/
0:00