De afgelopen jaren werkte het programma Werk aan Uitvoering langs 6 verschillende handelingsperspectieven die afzonderlijk, maar ook in samenhang bijdragen aan een betere dienstverlening. Vanuit het handelingsperspectief Toekomstbestendige dienstverlening is de afgelopen jaren gewerkt aan een overheid die op eenvoudige wijze toegankelijk is voor iedereen door in te zetten op:
Hierbij hebben we aandacht voor:
- Persoonlijk contact met de overheid, naast de opmars van de digitale dienstverlening.
- Begrijpelijke taal
- Eenvoudige(re) procedures
- Waar nodig dienstverlening op maat.
Waarbij de burger een deskundige, eerlijke en begripvolle overheid verwacht, die open met hen communiceert, helder aangeeft wat verwacht mag worden en in staat is om snel antwoorden te geven.
Hierbij is gewerkt aan:
- De ontwikkeling van een overheidsbrede visie op gezamenlijke dienstverlening die getoetst is aan de praktijk(zie bijlage hieronder).
- Het versterken van de inzet van maatwerk bij gemeenten, uitvoerders en het Rijk door ruimte te maken in wet- en regelgeving, de beschikbare discretionaire ruimte beter te gebruiken, bestaande initiatieven te versterken en samenwerking tussen initiatieven te verbeteren, de capaciteit en kennis van methodisch handelen te vergroten en van elkaar te leren.
- Het versterken van maatwerk door ruimte te maken in wet- en regelgeving en zorgen voor contact en feedbackloops tussen beleid en praktijk.
- Het onderzoeken van goede voorbeelden van maatwerkaanpak die er al zijn, het verbreden van maatwerkinitiatieven door een maatwerk-infrastructuur in te richten e het verbinden van maatwerkinitiatieven zodat waar nodig maatwerk kan worden geleverd en de benodigde kennis en ervaring onderling wordt gedeeld.
- Het verhogen van de kennis van en over maatwerk als inzet voor verbetering van doeltreffendheid en meer burgergerichte dienstverlening en verbeteren de vroegsignalering van maatwerkgevallen.
- samen met gemeenten, uitvoeringsorganisaties en maatschappelijke organisaties verbeteren van de vroegsignalering van problemen, bijvoorbeeld bij geautomatiseerde besluitvorming, met behulp van (digitale) innovaties in de werkprocessen.
- Het vergroten van de toegankelijkheid en begrijpelijkheid van de overheid.
- In kaart brengen hoe een integrale loketfunctie van de overheid het beste kan worden ingericht, met aandacht voor persoonlijk contact voor mensen die dit nodig hebben.
Herijking
Het werken langs handelingsperspectieven of sporen is losgelaten, maar zijn nog steeds belangrijk. Ze komen terug in 4 opgaven waarop we als overheid ‘gezamenlijk versnellen’ omdat deze essentieel zijn voor de publieke dienstverlening aan de samenleving en deze opgaven niet door organisaties afzonderlijk kunnen worden opgepakt. En 7 opgaven die we als overheid ‘doorzetten en uitbouwen’.
Dit zijn ingezette veranderingen die verder worden doorgezet en uitgebouwd. De publieke dienstverleners, medeoverheden en ministeries zijn voor deze ingezette veranderingen zelf aan zet om de publieke dienstverlening verder te verbeteren.
Het handelingsperspectief Toekomstbestendige dienstverlening valt onder de 7 opgaven die we als overheid ‘doorzetten en uitbouwen’ en is onderdeel geworden van de opgave Werken aan toekomstbestendige, overheidsbrede publieke dienstverlening.
Maatwerk
In deze videoserie van Werk aan Uitvoering wordt uitgelegd hoe er gewerkt wordt aan de verbetering van de publieke dienstverlening. Werk aan Uitvoering is een overheidsbreed programma waarin medewerkers binnen onder andere zes verschillende sporen werken aan het verbeteren van de publieke dienstverlening. In deze video vertelt Marcello Noto van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties hoe hij heeft gewerkt aan 'maatwerk'.
